Dohľadový systém Nagios
Na čo dohľadový systém slúži
System Nagios
Dohľadový systém spoločnosti CQ service
Na čo dohľadový systém slúži
Nasadzovanie IT technológií vo všetkých oblastiach života spoločnosti už neprekvapí snáď nikoho. Závislosť od IT stále vzrastá a tak vzrastá aj závislosť na bezpečnej a spoľahlivej prevádzke jednotlivých systémov tvoriacich informačný systém. Spolu s nárastom vplyvu IT narastajú aj náklady na ich prevádzku. Napríklad kolaps produkčného systému riadiaceho výrobu vo väčšine prípadov znamená aj výpadok v samotnej výrobe a tým nemalé ekonomické straty, a takýchto príkladov by sa dalo nájsť mnoho. Preto čoraz väčšiu úlohu v riadení IT hrajú systémy, ktoré robia ich prevádzku bezpečnejšou a efektívnejšou – systémy riadenia IT (IT manažment). IT manažment je pomerne komplikovanou záležitosťou zvlášť v podnikoch, kde je počet informačných subsystémov vysoký (banky, veľké výrobné korporácie, podniky v oblasti „utilities“, telekomunikačný operátory a pod.). Zahŕňa nielen vhodné SW a HW vybavenie, ale aj správny personálny a procesný manažment. Ústrednou časťou systému riadenia IT je dohľadový systém.
Úlohou dohľadového systému je zbierať údaje z preddefinovaných zariadení a subsystémov IT infraštruktúry, spracovávať ich a prezentovať spôsobom, aby bola obsluha schopná dostať sa k relevantným informáciám načas a v potrebnom rozsahu.
Systém Nagios
Jedným z takýchto systémov je aj systém Nagios. Je to výkonný monitorovací systém, ktorý umožňuje organizáciám identifikovať a riešiť potenciálne problémy IT infraštruktúry skôr, ako ovplyvnia chod relevantných podnikových procesov.
Systém Nagios umožňuje :
- monitorovať kompletnú IT infraštruktúru a biznis procesy bežiace na nej,
- plánovať infraštruktúrne upgrady skôr, ako začnú spôsobovať problémy,
- reagovať na problémy už pri ich prvých príznakoch,
- automaticky odstraňovať detekované problémy,
- koordinovať prácu technických tímov na riešení vzniknutých problémov,
- zaistiť plnenie podmienok uvedených v SLA,
- minimalizovať náklady na prevádzku IT infraštruktúry.
A aké sú základné funkčné vlastnosti systému Nagios?
- monitoring – pri správnej konfigurácií Nagios monitoruje všetký kľúčové komponenty IT infraštruktúry,
- alerting – posiela správy v prípade, že kritický komponent zlyhal, nevykazuje požadované parametre, obnovil svoju činnosť a pod. a to buď pomocou e-mailu, SMS alebo spustením skriptu, realizujúceho preddefinované úkony,
- response – po zachytení „alertu“ Nagios umožňuje identifikovať problém, prípadne eskalovať jeho riešenie na skupiny, ktoré sú poverené jeho riešením,
- reporting – generovanie reportov poskytuje historické dáta a na základe ktorých je možné prijímať rozhodnutia smerujúce k optimalizácií IT infraštruktúry,
- maintenance – plánovanie výpadkov IT substémov zabraňuje vytváraniu false-possitive alertov,
- planning – grafické zobrazovanie trendov a reporty využívania kapacít umožňujú identifikovať potrebné zmeny infraštruktúry skôr, ako príde k problémom s ich poddimenzovaním.
Dohľadový systém spoločnosti CQ service
Spoločnosť CQ service, spol. s r.o. používa Nagios ako dohľadový systém pre riadenia a správu interných (patriacich do IT infraštruktúry spoločnosti CQ service) ako aj externých (zdroje spravované spoločnosťou CQ service na základe zmlúv a dohôd a nepatriace do infraštruktúry spoločnosti CQ service) zdrojov IT. Systém zbiera údaje z interných a, ak to SLA umožňuje, aj z externých IT systémov ako aktívnym (pooling), tak pasívnym (vo forme alertov prípadne iných správ) spôsobom. Tie ukladá do databázy, kde sú určitý čas udržiavané pre prípad, že by riešenie vzniknutých problémov vyžadovalo nahliadnuť do historických dát a súvislostí. Systém kombinuje rôzne zdroje informácií spôsobom, ktorý skracuje čas potrebný na riešenie problému (koreláciou údajov eliminuje jednotlivé zdroje tak, aby ostali iba tie s najväčšou pravdepodobnosťou, že problém spôsobujú). Údaje zobrazuje na konzole správcu v grafickej úprave. Ten má možnosť okamžite reagovať na vzniknutú situáciu bez toho, aby musel konzole venovať prílišnú pozornosť. V prípade kritických situácií systém posiela SMS správu.
Ak máte záujem o viac informácií o tejto oblasti, napíšte nám na marketing@cqservice.sk .